sunnuntai 2. syyskuuta 2018

Käytössä Whim-sovellus



Jossakin vaiheessa hoksasin, että autottomuuden ei tarvitse tarkoittaa kärvistelyä. Sellainen meininki tulee, jos kotimatka harrastuksista kotiin kestää kahdella bussilla tunnin. Vaikka olen luonteeltani selviytyjä, kokeilen mielelläni uusia, elämää helpottavia juttuja.


Latasin Whim-sovelluksen käyttöön tammikuussa. Whim urban paketissa seutulippu on 99e/kk ja taksit max. 5km maksaa aina 10e. Tästä seurasi, että taksiin meni talvipakkasilla... noh aika paljon euroja. 20 km matkalla hinnassa säästi 3-5 euroa mittarihintaan verrattuna. Parhaimmillaan noin 5 km matkalla olemme säästäneet noin 11 e, koska on ollut pääsiäinen ja sunnuntai-ilta.


Taksi maksetaan sovelluksella ennen matkaa sinne tallennetuilla maksukorttitiedoilla. Monille taksikuljettajista sovellus on tuttu, mutta muutaman kanssa ollaan luettu ohjeita yhdessä, jotta kuitti on saatu tulostettua. Kuskeilla on monesti joku, jonka saavat puhelimella kiinni saadakseen neuvoa.


Whim palvelee arkea hyvin. Kun puhutaan liikkumisen tulevaisuudesta, puhutaan Whimistä. Miinusta saa asiakaspalvelu, joka kroonisesti pyytää virhetilanteessa poistamaan sovelluksen puhelimesta ja lataamaan sen uudelleen tai tyhjentämään välimuistin. Se turhauttaa, koska se ei ratkaise ongelmaa. En tiedä, onko muilla sama kokemus. Itse sutaudun työssäni asiakaspalautteeseen hyvin arvokkaana tietona ja muistan aina kiittää asiakkaita siitä. Yhdessähän näitä asioita kehitetään, en minä kiusallani valita.


Olen siitä onnellisessa asemassa, että maksan kuukausittain pelkkää joukkoliikennettä. Ystäväni työpaikka on ydinkeskustassa, jonne ei kannata lähteä autolla, mutta autosta ei ole luovuttu, koska lähisukulaisen luo on päästävä 100km päähän. Jotkut maksavat siis sekä joukkoliikenteestä (myös hänellä on Whim), että omasta autosta, koska vuokra-auton olisi oltava varsin lähellä kotiovea, jotta se päihittäisi parkkiruudun ajokin.


Pohdin, milloin taksiala hiffaa, että autottomat haluavat päästä myös pidempiä matkoja taksilla paikasta toiseen. Kiinteä hinta ja jaettu taksi kaupungista kaupunkiin voisi saada oman käyttäjäkuntansa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti